Boeuf Bourguignon

Ingredienser för 5 personer:

600 g svensk högrev
50 g sidfläsk
60 g fina smålökar
150 g champinjoner i stora tärningar
1,5 st vitlöksklyftor
25 g mjöl
7 dl fruktigt rödvin, helst Bourgogne
1 msk olja
salt och nymalen peppar
1 tsk socker
1 bukett persiljestjälkar
1 st lagerblad
1 kvist timjan

Gör så här

1. Låt fläsket smälta i en emaljerad gjutjärnsgryta. När det blivit ljusgult ska smålökarna i. Låt dem steka i ungefär 15 minuter utan lock. Rör om då och då.

2. Tillsätt champinjonerna och blanda väl. Låt koka under lock ungefär 10 minuter på medelstark värme.

3. Ta upp alla bitar med hålslev och lägg dem åt sidan. Lämna kvar stekfettet i grytan.

4. Värm oljan i en stekpanna och stek oxköttet tills det fått färg.

5. Lyft upp köttbitarna ur stekpannan och låt dem rinna av lite. Lägg dem i gjutjärnsgrytan.

6. Mosa vitlöken, blanda den med köttet och värm upp grytan långsamt på spisen. Strö över mjölet och tillsätt rödvinet och låt koka upp.

7. Salta lätt och tillsätt mald peppar, sockerbiten och kryddbuketten, rör om. Låt grytan sjuda långsamt på spisen i cirka 1 timme tills köttet är mört.

8. Garnera med nyfrästa champinjoner, rökt sidfläsk och smålök samt nyhackad persilja.

© 2011-2023 Långseruds friskola, 661 96 LÅNGSERUD, Telefon: 0533-500 61, E-post: rektor@langserudsfriskola.se